Internationalisering

Onze leerlingen verleggen hun grenzen. Dankzij het ‘Max Goes International’ programma krijgen zij namelijk de kans om deel te nemen aan buitenlandse projecten. De voorbije vijf jaren trokken onze leerlingen naar onder meer Denemarken, Noord-Marokko, Noorwegen, Engeland, Ierland, Nederland, Duitsland, Italië en Malta. Wij hebben op onze beurt ook al jongeren ontvangen uit deze landen. Zo ontdekken we samen de wereld.

–> Wat staat er allemaal op het programma tijdens zo’n internationale mobiliteit?

– met leeftijdsgenoten uit diverse Europese landen werken aan uiteenlopende case study’s (bv. rond schoolontwikkeling, maar ook logistiek, Formule 1 technologie…)
– stage lopen in een kinderdagverblijf of woonzorgcentrum
– lessen bijwonen in een buitenlandse school
– culturele bezienswaardigheden bezichtigen
– soms overnachten in gastgezinnen
– een volledige onderdompeling in een nieuwe cultuur

–> Wat is de meerwaarde hiervan?

– blik verruimen
– zelfredzaamheid verhogen
– communicatieve vaardigheden ontwikkelen
– talenkennis aanscherpen
– internationale contacten leggen
– een grote troef op je CV

–> En wat met het kostenplaatje?

Goed om weten: dankzij de subsidies van de Europese Unie kunnen we deze internationale mobiliteiten gratis aanbieden.  Zo krijgt iedereen de kans om mee te gaan.

–> Welke projecten bieden jullie precies aan?

– Europese stages 6tso

Leerlingen uit de het vijfde en zesde jaar sociaal-technische wetenschappen en gezondheids-en welzijnswetenschappen lopen stage in Malta.  Ze werken in een kinderdagverblijf of een woonzorgcentrum.

– ‘European Parliament Ambassador School’ (EPAS)

Europa is verankerd in onze schoolwerking.  Wij maken van onze leerlingen actieve burgers met kennis van de Europese Unie.  Bijgevolg dragen wij met trots het EPAS label. Zo brengen de leerlingen van 6 aso een bezoek aan het Europees parlement in Straatsburg.  Net zoals de echte Europese volksvertegenwoordigers werken zij in commissievergaderingen aan voorstellen over verschillende thema’s.  Leerlingen onderhandelen hierbij met hun leeftijdsgenoten uit meer dan twintig Europese landen.  De stemming van de wetsvoorstellen gebeurt in het Europees Parlement.

– MGI @ Problem Based Learning (PBL)

Leerlingen die kiezen voor de module PBL werken in de les een probleemstelling uit.  Leerlingen uit Nederland, Italië en Duitsland gaan met diezelfde case study aan de slag.  Regelmatig zijn er student meets waarbij we elkaar fysiek ontmoeten en ervaringen delen.

– E-twinning

Wij zijn maken deel uit van de grote E-twinning online community.  Dankzij E-twinning komen leerlingen in contact met leeftijdsgenoten uit diverse Europese scholen.  Ze werken er samen aan concrete projecten en leren van elkaar.

– MGI @ Ecology

In dit project verrichten leerlingen natuurwetenschappen bodemonderzoek in het Deense eiland Laeso.

–> En wat met de leerkrachten?

Leerkrachten begeleiden uiteraard de leerlingen, maar ze krijgen ook de kans om zelf een bijscholing in het buitenland te volgen.  Zo nam ons personeel al deel aan internationale congressen rond thema’s als diversiteit, E-twinning, Geïndividualiseerd Samen Leren en duurzaam ondernemen. Ze keerden telkens terug met nieuwe inzichten, inspiratie, internationale contacten en vooral veel goesting.

–> Welke nieuwe projecten zitten er nog in de pipeline?

Maar dit is nog niet alles. We zijn volop plannen aan het maken voor nieuwe projecten, zoals:

– uitwisseling rond herinneringseducatie in Frankrijk (Remembrance project)

– project rond wereldburgerschap (Global Citizinship)

 … Meer info vind je op onze Instagram pagina (link Instagram pagina).  Wordt dus vervolgd.

In november 2021 gingen we op uitwisseling naar Italië (Lecce) binnen het project PBL (Problem Based Learning). In vier landen werken we tegelijkertijd aan tweeproblemen (ontwerp van een formule 1 wagen en een complex logistiek transportprobleem). Hiervan werd nu een mooi compilatiefilmpje gemaakt.